Studijski program Vizuelne komunikacije

Slika 2 1

Ideja za formiranje Studijskog programa Vizuelne komunikacije proistekla je iz potrebe da se sve grafičke discipline okupe u jednu celinu, a u cilju obrazovanja studenata za profesije prepoznatljive na tržištu rada, usklađene sa Nacionalnim okvirom kvalifikacija i Međunarodnim standardom klasifikacija obrazovanja. U kontekstu lateralnog širenja disciplina vezanih za vizuelne komunikacije, postaje neophodno da srodni predmeti budu grupisani kroz funkcionalan izbor zajedničkih osnova, kao i kroz mogućnost fleksibilnije izbornosti predmeta kako bi se postavile zdrave osnove za razvoj novih disciplina u budućnosti.

Naziv za studijski program Vizuelne komunikacije osmišljen je sa idejom da okupi sva znanja i veštine koja podrazumevaju obrazovanje studenta u užim oblastima koje obuhvataju moduli Animacija, Grafički dizajn, Grafika i knjiga, Digitalni grafički mediji i Fotografija. Vizuelna komunikacija podrazumeva vizuelno prenošenje ideja i informacija kroz sve vrste grafičkih medija, na funkcionalan način. To je interdisciplinarno akademsko polje koje prvenstveno koristi sliku ili grafički prikaz kao izražajno sredstvo u umetničke ili komercijalne svrhe. Polje vizuelnih komunikacija je širokog spektra i obično podrazumeva tipografiju, crtež, grafiku, ilustraciju, grafički dizajn, reklamu, animaciju, fotografiju, dizajn publikacija, komercijalna i umetnička izdanja, ali i sve što se primenjuje u sve prisutnijim elektronskim medijima. Upravo zato ovo polje, široko postavljeno, zahteva precizno definisan sistem zajedničkih osnova i mogućnosti za laku i logičnu izbornost.

Veoma često se pod vizuelnim komunikacijama podrazumeva grafički dizajn, koji zapravo tako biva shvaćen zbog različitosti disciplina u kojima je primenjen, fokusiran na stvaranje „grafike” za reklamnu kampanju, veb ili štampu. Stručnjaci koji deluju u polju vizuelnih komunikacija imaju izgrađene veštine koje pokrivaju sve od fotografije do animacije, koristeći se grafičkim elementima i primenjujući grafička pravila.

Nastava na ovom studijskom programu realizuje se u dva stepena studija: osnovnim (240 ESPB) i master akademskim studijama (60 ESPB), i ima jasno definisane ishode procesa učenja na oba stepena. Svoje krajnje ishodište, u obrazovnom  i istraživačkom smislu, pronalazi u zajedničkom studijskom programu trećeg stepena, Primenjene umetnosti i dizajn (180 ESPB).

Osnovne akademske studije

  • Opis

    Uslovi za upis na osnovne akademske studije na studijskom programu Vizuelne komunikacije definisane su Pravilnikom o upisu studenata na studijske programe osnovnih i integrisanih akademskih studija Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu i važeće su za ceo Fakultet, sa specifičnostima u okviru polaganja Ispita za proveru sklonosti i sposobnosti. Svi kadnidati koji polože Ispit za proveru sklonosti i sposobnosti rangiraju se i upisuju do broja popunjenih kvota koje su definisane za svaki modul.

    Studijski program Vizuelne komunikacije obezbeđuje teorijska, praktična i stručna znanja i veštine, sa ciljem da se razviju intelektualne sposobnosti, kreativni i estetski senzibiliteti i sposobnost vizuelne percepcije i ekspresije, kako bi student bio sposoban da ih primeni u sopstvenoj profesionalnoj praksi ili tokom daljeg obrazovanja i usavršavanja. Ovim programom student je upućen da u daljem radu razmenjuje ideje i informacije i da bude odgovoran u ličnom ili timskom radu. Osnovna težnja je podsticanje inovativnih pristupa, u svrhu konstantnog razvoja i unapređenja profesije, sa akcentom na primeni estetskih načela, čime se aktivno deluje na društvo u celini.

    Osnovne akademske studije na ovom studijskom programu traju 4 godine (8 semestara) odnosno 240 ESPB. Nakon položenih svih ispita studenti stiču diplomu sa nazivom Diplomirani primenjeni umetnik, a u dodatku diplome definisano je uže opredeljenje kroz naziv i opis modula.

    Diplomirani primenjeni umetnik studijskog programa Vizuelne komunikacije je osposobljen za profesionalni rad u svim oblastima grafičkih delatnosti. U zavisnosti od završenog modula specijalizovan je za uže definisane profesije i specifična zanimanja.

  • Modul Animacija

    Student je osposobljen za poslove u sferi 2D tradicionalnog i digitalnog animiranog filma poput: animiranja figura i pozadine, crtač storiborda, koncept i karakter dizajner za filmsku, TV i produkciju video igara, osmišljavanje i režija kratke animirane forme, čime je stekao kompetencije za poslove u širokom spektru privrednih organizacija poput studija za animaciju, marketinških agencija, gejming industrije, ali i u samostalnoj preduzetničkoj praksi.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta na prvoj godini

  • Modul Grafički dizajn

    Studenti dobijaju širok spektar znanja iz oblasti tržišnih komunikacija, brend dizajna, ambalaže, vizuelnog identiteta, umetničke direkcije, vizuelnih intervencija, obeležavanja u enterijeru i eksterijeru kao i znanja iz područja grafičkih komunikacija. Student grafičkog dizajna razvija utilitarni, strateški i konceptualni pristup savremenom dizajnu.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta na prvoj godini

  • Modul Grafika i knjiga

    Student je stekao kvalifikacije za rad na poslovima koji omogućavaju svršenom studentu samostalan i timski profesionalni rad u širokom polju delovanja na poslovima u izdavaštvu (umetnička i komercijalna izdanja), u samostalnoj umetničkoj praksi putem grafičko-umetničkog stvaralaštva i izlagačke delatnosti, u privrednim i poslovnim ustanovama, kao i u institucijama kulture i medijima, u marketinškim, promotivnim i dr. agencijama i svuda gde postoji potreba za primenjenom grafikom i knjigom (grafička oprema knjiga i drugih publikacija, tipografija, ilustracija, grafika, itd.).

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta na prvoj godini

  • Modul Digitalni grafički mediji

    Na modulu Digitalni grafički mediji vodi se računa o svim aspektima obrazovanja, kako bi studenti dobili šire profesionalno obrazovanje sa kapacitetom razvijanja kreativnog mišljenja (analize, sinteze i predviđanja rešenja i posledica). Učimo ih da ovladaju metodima, postupcima i procesima istraživanja uz razvoj kritičkog i samokritičkog mišljenja i pristupa. Omogućavamo im primenu znanja u praksi, razvoj komunikacionih sposobnosti i spretnosti, kao i saradnju s neposrednim društvenim ali i širim međunarodnim okruženjem. Učimo ih o važnosti profesionalne etičnosti.
    Veliku važnost dali smo formiranju strukture i njenom grananju u nekoliko logičnih pravaca. Pored jake osnove obaveznih predmeta, studentima je omogućena veoma velika izbornost, koja im omogućava razvoj usko stručnih interesovanja i pravljenja sopstvenog profesionalnog puta. U tom smislu studentima modula Digitalni grafički mediji omogućeno je temeljno poznavanje i razumevanje discipline vizuelnih komunikacija i svih pripadajućih podoblasti (grafičkog dizajna, digitalnih grafičkih medija, dizajna tipografskog pisma, animacije, kreativne fotografije, studijske i dokumentarne fotografije, dizajna publikacija, ilustracije i grafike) na usko stručnom polju. Završetkom programa specijalizovani su za: posebne i usko stručne problematike i njihovo kreativno, logičko i vizuelno razrešavanje; rešavanje konkretnih problema uz upotrebu metoda i postupaka relevantnih za oblast vizuelnih komunikacija; povezivanje osnovnih znanja iz različitih oblasti i njihovu primenu; praćenje i primenu novina u struci iz svih zanimanja u oblasti vizuelnih komunikacija; razvoj veština i spretnosti u upotrebi znanja u  području vizuelnih komunikacija i svih pripadajućih podoblasti; razvoj inovativnih pristupa i kreativno mišljenje, podstaknuti procesima kreiranja fundusa ideja u rešavanju profesionalnih problema; upotrebu informaciono-komunikacionih tehnologija u ovladavanju znanjima iz područja vizuelnih komunikacija.
    Ovde smo nabrojali samo neke od kompetencija koje diplomirani student ili studentkinja ima nakon završetka osnovnih studija na modulu Digitalni grafički mediji:

    – ume da idejno osmisli, oblikuje i projektuje tipografsko pismo za štampu i veb;
    – ume da primeni projektovano pismo u veb stranicama i aplikacijama;
    – ume da idejno osmisli, oblikuje i izvede kompozicije klasične, savremene i eksperimentalne kaligrafije u analognom i digitalnom formatu;
    – ume da idejno osmisli, predstavi, plasira i objavi svoj rad na internetu;
    – ume da idejno osmisli i grafički oblikuje i realizuje štampanu publikaciju;
    – ume da idejno osmisli i  grafički oblikuje i kodira veb stranicu;
    – ume idejno da osmisli i grafički oblikuje kataloge i brošure za umetničke i komercijalne projekte, da ih pripremi za štampu i prati njihovu realizaciju;
    – ume da idejno osmisli i grafički oblikuje novine i časopis, da ih pripremi za štampu i prati njihovu realizaciju;
    – ume da idejno osmisli i grafički oblikuje i finalizuje štampanu publikaciju;
    – ume da likovno-grafički oblikuje knjigu prema njenom sadržaju i nameni;
    – ume da primeni znanja i veštine iz oblasti likovno-grafičkog oblikovanja za potrebe izdavačkih delatnosti;
    – stekao je stručna i umetnička znanja neophodna za projektovanje i oblikovanje umetničkih i komercijalnih izdanja i ume da prati proces njihove realizacije;
    – ume da oblikuje ilustrovano izdanje primenjujući stečena znanja i veštine iz oblasti umetničke grafike i tipografskog oblikovanja;
    – ume da ostvari harmoničan odnos između slike i teksta za potrebe oblikovanja umetničkih i komercijalnih izdanja;
    – ovladao je grafičkim i umetničkim postupcima u oblasti knjižne grafike;
    – ume da projektuje i realizuje izdanje primenjujući znanja i veštine u oblasti tradicionalnih i savremenih tehnika štampe;
    – ume da idejno osmisli i projektuje optičke iluzije;
    – korišćenjem odgovarajuće perspektivne metode ume da ostvari vizuelni efekat u oblasti vizuelnih komunikacija;
    – ume da primeni naučene metode predstavljanja geometrijskih i slobodnih formi u svrhu realizacije projekta;
    – ume da primeni apstraktni geometrijski način mišljenja u kreativnom istraživanju.

    Važan aspekt razvoja predstavlja i stalni podsticaj studenta na mobilnost odnosno učestvovanje u programima međunarodne razmene. Fakultet realizuje mobilnosti kroz Erazmus i Cepus programe. Jedna od aktivnosti koje su sastavni deo nastave jeste dovođenje stručnjaka iz prakse iz zemlje i inostranstva koji studentima prenose praktična znanja i iskustva iz prakse.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta na prvoj godini

  • Modul Fotografija

    Student je osposobljen za poslove u sferi fotografije poput: dokumentarne fotografije, studijske fotografije i kreativne fotografije, čime je stekao kompetencije za poslove u širokom spektru privrednih organizacija poput izdavačkih kuća, marketinških agencija, foto-studijima, ali i u samostalnoj preduzetničkoj praksi.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta na prvoj godini

Master akademske studije

  • Opis

    Uslovi za upis na master akademske studije na studijskom programu Vizuelne komunikacije definisane su Pravilnikom o upisu na master akademske studije Univerziteta umetnosti u Beogradu Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu i važeće su za ceo Fakultet, sa specifičnostima u okviru polaganja Prijemnog ispita. Svi kadnidati koji polože Prijemni ispit rangiraju se i upisuju do broja popunjenih kvota koje su definisane za svaki modul.

    Studijski program Vizuelne komunikacije na drugom stepenu obezbeđuje proširivanje znanja i veština stečenih na osnovnim studijama u čijem fokusu je osposobljavanje studenta za samostalno, savesno i odgovorno pristupanje poslu, sa visokim moralnim i estetskim načelima. Prožimanje programa na modulima ovog studijskog programa pruža studentu mogućnost da kreira svoj profil prema specifičnostima svojih interesovanja usavršavajući se za oblasti prepoznate kao tražene na tržištu rada za poslove u kojima je ključna primena kreativnog i kritičkog mišljenja, sa osnovom izgrađenom na likovnim principima i grafičkim pravilima. Student je razvio svesnost o važnosti kreativnih postupaka i njihovih uticaja na društvo u celini.

    Program je osmišljen tako da studentu pruži priliku da na studijama prođe kroz sve konkretne procese u okruženju realnog poslovanja. Nekada se to dešava simulacijom takvog okruženja, a najčešće realnim uključivanjem studenata u određene projekte sa institucijama ili firmama sa kojima Fakultet ima potpisane protokole o saradnji. Ciljevi studijskog programa Vizuelne komunikacije unapred su formulisani i jasni, kao i koraci u procesu njihove realizacije.

    Ovaj studijski program, kao i na prvom stepenu studija, obuhvata oblasti grafičkog dizajna, dizajna plakata, dizajna ambalaže, dizajna brenda, animacije, ilustracije, veb dizajna, dizajna publikacija, dizajna tipografskog pisma, fotografije i primenjene grafike koji obezbeđuju sticanje kompetencija koje su društveno korisne i opravdane za ovu oblast, za tržište rada i privredni razvoj zemlje, definisan kvalifikacijskim okvirom, ali na jednom višem i dubljem nivou, koje daje mogućnost rada na odgovornim pozicijama. Metode realizacije nastave na studijskom programu su teorijski i praktičan rad, uz angažovanje kroz praksu i realne projekte, gde se podstiče kreiranje preduzetničkih projekata. Jedna od važnih aktivnosti kroz predmete na studijskom programu jeste realizacija projekata sa privrednim subjektima, čime studenti ulaze u proces postavke problema i njihovog kreativnog razrešavanja. Ovaj program pored osnovnih usko stručnih kompetencija, pruža studentima mogućnost izbora pedagoških predmeta, te i pedagoških izlaznih kompetencija u polju umetnosti, čime su u mogućnosti da se profesionalno ostvare u nastavnoj praksi.

    Savladavanjem nastave na modulima studijskog programa Vizuelne komunikacije na master akademskim studijama student stiče sledeće opšte sposobnosti: integrisanje novih znanja i novih informacija u pređašnja; sposobnost aktivnog slušanja i veštine proširene apstrakcije; analiza, sinteza i predviđanje rešenja i posledica; ovladavanje metodima, postupcima i procesima istraživanja; razvoj kritičkog i samokritičkog mišljenja i pristupa; primena znanja u praksi; razvoj komunikacionih sposobnosti i spretnosti, kao i saradnja sa užim socijalnim i međunarodnim okruženjem; profesionalna etičnost; aktivna primena svih stečenih znanja; aktivno zauzima stav, preuzima odgovornost.

    Studenti koji diplomiraju na studijskom programu Vizuelne komunikacije na drugom stepenu studija nose akademski naziv Master primenjeni umetnik, a u dodatku diplome dodaje se naziv modula čime su definisane i usko specifične kompetencije.

    Na master akademskim studijama na studijskom programu Vizuelne komunikacije predviđen je završni rad.

    Izlazne kompetencije ovog studijskog programa jasno su definisane i uporedive sa potrebnim kompetencijama zanimanja na koje se odnose. Studenti koji završe master akademske studije u stanju su da samostalno vode projekte i budu na odgovornim pozicijama.

    Diplomirani studenti posao mogu pronaći u svim granama industrije vizuelnih komunikacija: dizajn agencijama i studijima, reklamnim agencijama, veb dizajn studijima, studijima za istraživanje korisničkog iskustva (UX dizajn) veb aplikacije, kompjuterske igre, specijalne efekte i virtualnu realnost, fotografskim studijima, studijima crtanih i animiranih filmova, izdavačkim i novinskim kućama, u obrazovnim institucijama poput srednjih, viših i visokih škola za primenjenu umetnost, kao i za samostalnu delatnost.

    Svršeni student, koji je tokom osnovnih i master studija ostvario najmanje 30 ESPB iz psiholoških, pedagoških i metodičkih predmeta i 6 ESPB bodova prakse  ima mogućnost da radi kao nastavnik u srednjoj školi, u skladu sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

    U svrhu oblikovanja kompletnog profesionalca, sposobnog za samostalni rad, kako na samostalnim projektima, tako i u okviru velikih kreativnih timova, sa težnjom da svi diplomci doprinesu boljem društvu i kvalitetnijem životu u zajednici. Očekuje se da diplomirani studenti ovog Fakulteta budu inicijatori pokretačkih kreativnih projekata koji imaju veliki impakt na društvo u celini.

  • Modul Animacija

    Student je osposobljen za poslove u sferi izrade kompleksnog 2D tradicionalnog i digitalnog animiranog filma poput kompleksnog animiranja figura i pozadine, režisera kratkog animiranog filma, reklamnih, obrazovnih i drugih kratkih formi, ali i u samostalnom delovanju u širokom polju umetnosti. Vladanjem digitalnim praksama dominiraju visoki likovni i estetski kvaliteti u realizaciji dela.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta

     

  • Modul Grafički dizajn

    Na modulu Grafički dizajn master studenti se osposobljavaju da postanu dizajneri vizuelnog identiteta pojedinaca, kompanija, manifestacija, obučavaju se da usmeravaju interakciju različitih specijalnosti u okviru timova i budu art direktori, osposobljavaju da sarađuju na polju dizajna urbanog prostora u saradnji sa sociolozima, urbanistima, ekolozima i daju kreativna rešenja koja predstavljaju spoj brend strategije, moderne tehnologije, nauke i umetnosti.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta

  • Modul Grafika i knjiga

    Student je stekao visoko specijalizovana akademska i stručna znanja i veštine primenjive za rad i rukovođenje složenijim poslovima u institucijama kulture, medijima, izdavačkim, marketinškim, promotivnim i dr. agencijama, poslovnim i  privrednim ustanovama, gde na društveno odgovoran način,  u skladu sa etičkim načelima, doprinosi  inovativnom razvoju u oblasti umetničke i primenjene grafike, unapređuje poslovanje i jača konkurentnost na tržištu. Samostalnom umetničkom praksom, putem grafičko-umetničkog stvaralaštva, istraživačkog interdisciplinarnog rada i izlagačke delatnosti, inicira i doprinosi razvoju društva u celini.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta

  • Modul Digitalni grafički mediji

    Student je osposobljen za poslove u sferi kompleksnog digitalnog grafičkog oblikovanja poput digitalnog programiranja tipografskog pisma, digitalnog izdavaštva, radu na interaktivnim elementima u različitim poljima kompjuterske grafike, ali i u samostalnom delovanju u širokom polju umetnosti poput osmišljavanja i realizacije bibliofilskih i drugih umetničkih publiakcija. Vladanjem analognim i digitalnim praksama dominiraju visoki likovni i estetski kvaliteti u realizaciji dela.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta

  • Modul Fotografija

    Student je osposobljen za poslove kreiranja kompleksnih fotografskih sadržaja u sferi studijske, kreativne i dokumentarne fotografije. Student je spreman da radi samostalno ili kao deo tima. Vladanje fotografskim jezikom studentu omogućava visoke estetske standarde, a savremen pristup fotografskom mediju mu pruža mogućnost da proizvodi radove koji prate aktuelne tendecije i tokove u fotografiji i umetnosti.

    Struktura studijskog programa

    Kurikulumi predmeta

back to top