Osnovne akademske studije

osnovne studije 2 scaled

Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu (Univerzitet umetnosti u Beogradu) akreditovan je 2015. godine za tri studijska programa na osnovnim akademskim studijama. Osnovne akademske studije traju četiri školske godine i vrednuju se sa najmanje 240 ESPB.

Cilj osnovnih akademskih studija na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu je sticanje visoko obrazovanih stručnjaka u oblasti primenjene umetnosti i dizajna, čijim završetkom se stiče akademski naziv Diplomirani primenjeni umetnik, Diplomirani dizajner ili Diplomirani konzervator i restaurator, koji studentima omogućava da, u skladu sa izabranim usmerenjem, sebi obezbede egzistenciju, nastave školovanje ili dalje profesionalno usavršavanje, primenjujući stečena znanja i veštine uz kreativne sposobnosti.

Program osnovnih akademski studija sadrži liste obaveznih i izbornih predmeta, i to: obavezne zajedničke predmete, obavezne umetničke predmete, izborni blok predmeta i izborne predmete.

Sadržaji umetničkih predmeta, u okviru izabranog modula, obezbeđuju studentima projektantska, praktična i umetnička znanja i veštine, a sadržaji ostalih predmeta umetnička, teorijska i teorijsko umetnička stručna znanja.

Izborni predmeti omogućavaju studentima proširivanje znanja prema ličnim sklonostima i donose im nova iskustva koja proizilaze iz zajedničkog rada sa studentima drugih studijskih programa ili modula. Na ovaj način studenti se podstiču na svestranu okrenutost imaginaciji i kreaciji u umetničkoj praksi i upoznaju se sa tehničko-tehnološkim određenjima izabrane profesije, istorijskim, teorijskim i savremenim okvirom profesije na visokoškolskom nivou, uključujući i metodičko-pedagoška znanja. U zavisnosti od studijskih programa i modula, izborni predmeti se javljaju od prve do četvrte godine studija.

Izbor odgovarajuće grupe predmeta pruža studentima mogućnost da se po završetku master studija (sa odabranom adekvatnom izbornom grupom predmeta na osnovnim i master studijama), mogu baviti nastavom u osnovnim i srednjim školama.

Svi moduli na trećoj godini imaju dva izborna bloka predmeta sa po 8 ESPB bodova. Blok A pruža studentima šire opšte znanje iz kulture i umetnosti, dok blok B čini grupa metodičko-pedagoško-psiholoških predmeta.

U četvrtoj godini studija studenti po istom principu biraju jedan izborni predmet iz odgovarajuće oblasti sa 6 ESPB i time na osnovnim studijama stiču ukupno 14 ESPB bodova iz grupe metodičko-pedagoško-psiholoških predmeta. Na master studijama mogu steći još 22 ESPB boda, sa 6 bodova iz Metodičke prakse.

Napomena:
Prema odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (Sl. Glasnik RS br. 72/2009, 52/2011 i 55/2013) svi studenti koji planiraju da rade u osnovnim i srednjim školama u Srbiji, moraju ispuniti uslov: završene master studije i najmanje 36 ESPB bodova iz pedagoškog, psihološkog i metodičkog obrazovanja stečenog na visokoškolskoj ustanovi u toku studija (tj. najmanje 30 bodova iz predmeta iz navedenih oblasti i 6 bodova prakse u vaspitno-obrazovnim institucijama), u skladu sa Evropskim sistemom prenosa bodova.

Primenjena umetnost

  • Opis studijskog programa

    Studijski program osnovnih akademskih studija Primenjena umetnost pripada obrazovno-umetničkom polju Umetnost, oblast Primenjene umetnosti i dizajn.

    Akademski naziv koji se stiče završetkom studija je Diplomirani primenjeni umetnik, a skraćenica akademskog naziva je dipl. prim. umet.

    Bliža specifikacija stečenih stručnih kompetencija i dodeljene kvalifikacije je definisana u dodatku diplomi za jedno od devet mogućih usmerenja, odnosno uže umetničke oblasti: Primenjeno slikarstvo, Primenjeno vajarstvo, Keramika, Scenografija, Scenski kostim, Savremeno odevanje, Grafika i knjiga, Fotografija i Animacija.

    Studije se smatraju završenim kada student sakupi najmanje 240 ESPB i ispuni sve obaveze propisane studijskim programom. Studijskim programom nije predviđen završni rad.

    Školska godina podeljena je na 2 semestra, svaki semestar ima po 15 radnih nedelja, a 1 ESPB iznosi 30 radnih sati studentskog opterećenja.

    Struktura studijskog programa sadrži sve tri kategorije predmeta u odgovarajućim procentima: umetničke 56.90%, teorijsko umetničke 25.79% i društveno humanističke 17.30%. Zbog sužene kategorizacije predmeta u odnosu na sadržaj, prirodu i karakter neophodne nastavne materije, dolazi do toga da se u kategoriji teorijsko-umetničkih predmeta nalaze i drugi predmeti, kao što su: Konstrukcija kroja, Tehnologija keramike 1 i 2, Tehnologija tekstila i sl. Kako odgovarajuće kategorije nema, oni su svrstani u najpribližniju.

    Struktura programa obuhvata izborne module, obavezne zajedničke predmete i izborne predmete. Izborom modula student se opredeljuje za jedno od devet mogućih usmerenja:

    • Primenjeno slikarstvo
    • Primenjeno vajarstvo
    • Keramika
    • Scenski kostim
    • Scenografija
    • Savremeno odevanje
    • Grafika i knjiga
    • Fotografija
    • Animacija

    Iako se studenti već prilikom upisa opredeljuju za usmerenje, modularna stuktura studijskog programa, kao i fleksibilna pravila studija omogućavaju studentima, promene usmerenja ili studijskog programa. Prelasci sa drugih studijskih programa/usmerenja, kao i proširivanja studijskog programa određena su jedinstvenim Pravilnikom o režimu studija.

    Obavezni zajednički predmeti obezbeđuju teorijska i praktična umetnička znanja i veštine. U grupaciju obaveznih zajedničkih predmeta integrisana je i pedagoška grupa predmeta od ukupno 18 ESPB, tako da je studentima omogućeno da i na ovaj način prošire svoja znanja i steknu kompetencije za bavljenje pedagoškim radom u oblasti likovne kulture, obrazovanja i vaspitanja.

    Izborni predmeti omogućavaju studentima proširivanje znanja prema ličnim sklonostima i donose im nova iskustva koja proizilaze iz zajedničkog rada sa studentima drugih studijskih programa ili modula. Izborni predmeti definisani su planom studijskog programa.

    Sadržaji glavnih umetničkih predmeta obezbeđuju studentima praktična i umetnička znanja i veštine, a sadržaji ostalih predmeta umetnička, teorijska, teorijsko-umetnička, stručna ili metodička znanja. Na ovaj način studenti se podstiču na kreativnost u umetničkoj praksi i upoznaju se sa tehničko-tehnološkim specifičnostima izabrane profesije. Kroz savladavanje različitih sadržaja studenti primenjenih umetnosti upoznaju se sa istorijskim, teorijskim i savremenim okvirom ove profesije na visokoškolskom nivou.

    Osnovni oblici nastave određeni nastavnim planom su: predavanja i vežbe, kao aktivna nastava i samostalan praktični rad studenata definisan kao „ostali časovi“. Nastava na predmetima koji imaju umetnički karakter izvodi se na Fakultetu, u ateljeima ili specijalizovanim namenskim radnim prostorima. Predavanja mogu biti realizovana ex cathedra ili individualnom nastavom. Vežbe prate predavanja, a studenti kroz rad na praktičnim umetničkim zadacima, projektima ili istraživačkim temama ostvaruju predviđeni programski sadržaj.

    Predavanja i vežbe na umetničkim predmetima, čiji je cilj da se kod studenata razviju praktične sposobnosti za bavljenje umetničkim radom zasnovane su na kontinuiranom, ličnom kontaktu studenta sa profesorom i saradnikom i one predstavljaju najvažniji deo nastave, koji obuhvata aktivnu nastavu i obavezan samostalni praktični rad studenta na realizaciji i prezentaciji zadatka/projekta u ateljeima, radionicama i laboratorijama fakulteta, ali i potpuno samostalan rad studenata van Fakulteta.

    Studentske obaveze na vežbama mogu da sadrže izradu umetničkih praktičnih zadataka ili projekata ( izvođenje umetničkog zadatka u određenom materijalu i tehnici, digitalno izvođenje u 3D /2D softveru i sl.) prezentacija, seminarskih i grafičkih radova, eseja, semestralnih projekata i sl. u skladu sa potrebama predmeta, pri čemu se svaka aktivnost studenta tokom nastavnog procesa prati, usmerava i vrednuje, a po izvršenju procenjuje postignut uspeh. Broj osvojenih poena, u predispitnom periodu i na ispitu, određuje završnu ocenu koja iskazuje uspeh studenta na predmetu.
    Studije primenjenih umetnosti, kao akademska i intelektualna aktivnost, ispoljavaju se kroz kreiranje i stvaranje artefakata, uglavnom namenjenih kulturnoj potrošnji. Zato studije primenjenih umetnosti predstavljaju profesionalni odgovor za postojeći kreativni potencijal pojedinaca. Stečene sposobnosti, kreativne i praktične veštine primenjenih umetnika danas su sve neophodnije, jer je svet u kome živimo iz dana u dan kulturno sve kompleksniji, sofisticiraniji i kao takav zahteva kompleksnija rešenja, odnosno rezultate .

    Program je formulisan prema dugogodišnjoj tradiciji umetničkog obrazovanja na Fakultetu primenjenih umetnosti i savremenim dostignućima teorije i prakse u ovoj oblasti. Svrha programa je formiranje savremene, kreativne, likovno i tehnički obrazovane, odgovorne, profesionalno specijalizovane ličnosti, koja je kompetentna i kvalifikovana za stvaralački i umetnički rad u oblasti primenjenih umetnosti.

    Uspešnim završetkom studijskog programa stiče se akademski naziv: primenjeni umetnik koji studentima omogućava da u skladu sa izabranim usmerenjem sebi obezbede egzistenciju, nastave školovanje ili dalje profesionalno usavršavanje, primenjujući stečena znanja i veštine kao i kreativne sposobnosti.

  • Primenjeno slikarstvo

    Program modula Primenjeno slikarstvo obrazuje studente za profesionalni rad u oblasti zidnog slikarstva (freska, mozaik, vitraž, tapiserija).

    Struktura programa (PDF)

     

  • Primenjeno vajarstvo

    Program modula Primenjeno vajarstvo izučava se u tri oblasti: skulptura u prostoru i arhitekturi – skulptura koja koncepcijski i oblikovno čini integralni deo arhitekture, urbanih i slobodnih prostora; memorijalna skulptura – skulptura memorijalnog obeležavanja istorijskih zbivanja i ličnosti – od najjednostavnijih skulptorskih oblika do složenijih spomeničkih i prostornih zahvata u ovoj oblasti i sitna plastika i medaljerstvo – oblikovanje medalja, plaketa, novca, nakita, suvenira i drugih upotrebnih predmeta. Nastavni proces obuhvata idejna rešenja, studije, projektnu dokumentaciju i realizaciju u materijalu.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Keramika

    Program modula Keramika u svojoj koncepciji pruža studentima mogućnost obrazovanja za sva tri segmenta keramičke umetnosti: unikatnu (skulpturalnu) keramiku, posudnu keramiku (keramiku na kolu) i keramički dizajn. Osnovni cilj programa je osposobljavanje za samostalan rad, kako u zanatsko-tehnološkom, tako i u stvaralačkom smislu, kao i za sudelovanje u timskom radu. Student izučava tri osnovna stručno-umetnička predmeta: Unikatnu keramiku, Posudnu keramiku i Keramički dizajn. Najveći deo nastave je praktičnog karaktera i odvija se u radionicama uz stalne konsultacije svih učesnika u nastavi, dok se deo nastave iz predmeta Keramički dizajn odvija u industrijama keramike. Ostali predmeti dopunjavaju ovaj program pružajući opšta znanja koja doprinose oblikovanju kompletne kreativne ličnosti.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Scenski kostim

    Program modula Scenski kostim pruža mogućnost studentima da se pripreme i osposobe za projektovanje scenskog kostima za sve medije – pozorište, film i televiziju, da rukovode i prate realizaciju svojih projekata u nekom od navedenih medija, da se bave istraživačkim radom u struci, razvijaju svoje sposobnosti i u okvirima konstrukcije i rekonstrukcije kostimskih elemenata i celina. Studenti se upućuju na ostvarivanje visokog umetničkog i estetskog dometa, uz poštovanje tradicije i brigu o svim etapama realizacije sopstvenih ideja. Savladavši programsku materiju svih predviđenih predmeta studenti su osposobljeni za profesiju kostimografa koja podrazumeva visok nivo likovne i opšte kulture i poznavanje kulturnih tekovina svoje i drugih sredina.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Scenografija

    Program modula Scenografija daje najviši nivo stručno-umetničkog obrazovanja u oblasti scenografije. Diplomirani primenjeni umetnik iz oblasti scenografije je u stanju da stručno i kompetentno obavlja svoj kreativni posao koji se sastoji iz: projektovanja scenografije za pozorište (scena-kutija) kao i za alternativne scenske prostore; scenografije za film (izbor, adaptacija i gradnja objekata) i sve vrste televizijskih projekata. 

    Struktura programa (PDF)

     

  • Savremeno odevanje

    Program modula Savremeno odevanje pruža mogućnost budućim kostimografima da se kroz likovne i tehničko-tehnološke sadržaje osposobe za savremeno projektovanje i oblikovanje unikatne i serijske odeće, obuće i odevnih detalja. Da bi realizacija projekta bila na najvišem profesionalnom i estetskom nivou studenti izučavaju metode industrijske proizvodnje, kao i stručne predmete koji svojim sadržajem obezbeđuju najviši nivo znanja potrebnih za obrazovanje savremenog dizajnera.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Grafika i knjiga

    Cilj nastave je informisanje i sticanje profesionalnih sposobnosti za bavljenje različitim oblicima primenjene grafike: ilustracijom, grafikom, pismom i grafikom knjige. Tokom prve dve godine studija student stiče osnove likovno-grafičke kulture kroz predmete Crtanje, Slikanje, osnove Grafike, Pisma i Fotografije, Anatomsko crtanje, Projektovanje oblika, Istoriju i teoriju umetnosti. U trećoj godini akcenat je na predmetima uže struke: Ilustraciji, Grafici, Tipografiji i Pismu, a u četvrtoj se pridružuje Grafika knjige. Kroz rad u okviru stručnih predmeta razvijaju se znanja i veštine pomoću kojih se osposobljava za svoje profesionalno opredeljenje. Nastava je individualna i obavlja se u fakultetskim radionicama za grafiku, ručnu štampu i tipografiju, ofset, sitoštampu, fotografiju, kao i u učionicama opremljenim računarima i projektorima.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Fotografija

    Cilj nastave je da student ovlada kontrolom nastajanja fotografije kao vida likovnog izražavanja. Posle prve dve godine studija u kojima stiče osnove likovno-grafičke kulture, student u trećoj godini dobija predmete uže struke: Kreativnu i Studijsku fotografiju, Tipografiju, Pismo, Plakat, a na četvrtoj godini još i Grafiku knjige i Razvoj fotografskog medija. Završni rezultati fotografskih zadataka su deo grafičkog dizajna u knjizi, časopisu, plakatu i propagandnoj grafici. Program modula Fotografija omogućava studentu upoznavanje osnovnih tehnoloških principa na osnovu kojih se stvara slika, uz praćenje likovnih problema njenog nastajanja i ovladavanje postupcima kojima se proizvode različiti vizuelni efekti. Nastava se obavlja se u prostorijama Ateljea za fotografiju gde se nalaze kompletno opremljen studio, laboratorija i računari.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Animacija

    Cilj nastave je da se student osposobi da samostalno artikuliše svoj autorski animirani (slikovno-zvučno-pokretni) projekt baziran na narativnom predlošku. Predmet Animacija nastoji da studentu omogući da pokrene i oživi svoje vizuelne predstave koje je začeo na predmetima Slikanje, Crtanje, Anatomsko crtanje, Grafika, Ilustracija i Pismo, tehnikama tradicionalne animacije i uz pomoć kompjutera. Na trećoj godini studija, koja je prva godina na kojoj se student sreće sa ovim predmetom, student uči osnove medija, gleda najvažnije filmove iz istorije animacije i praktično radi na vežbama iz kinematike, gde stiče znanje i veštinu potrebnu za pravljenje iluzije kretanja predmeta, raznih vrsta živih bića, atmosferskih pojava i vizuelnih efekata. Tokom cele četvrte godine studija student ima zadatak da osmisli i realizuje jednominutni animirani film.

    Struktura programa (PDF)

     

Konzervacija i restauracija

  • Opis studijskog programa

    Studijski program osnovnih akademskih studija Konzervacija i restauracija pripada obrazovno-umetničkom polju Umetnost, oblast Primenjene umetnosti i dizajn i sadrži sve elemente utvrđene zakonom.

    Cilj studijskog programa je da studenti ovladaju kreativnim veštinama i tako se pripreme i osposobe za obavljanje odabrane profesije a zatim steknu relevantna znanja neophodna za delatnost u oblasti zaštite kulturnog nasleđa. Takođe, ciljevi studijskog programa su dalje školovanje i lični profesionalni razvoj, kao i osposobljenost za pedagoški rad u osnovnom i srednjem obrazovanju.

    Akademski i stručni naziv koji se stiče završetkom studija je Diplomirani konzervator i restaurator, a skraćenica akademskog naziva je Dipl. konz. i restaur. Bliža specifikacija stečenih stručnih kompetencija i dodeljene kvalifikacije su definisane u dodatku diplomi za jedno od dva moguća usmerenja:

    • Konzervacija i restauracija slika i umetničkih dela na papiru
    • Konzervacija i restauracija skulptura i arheoloških predmeta

    Studije se smatraju završenim kada student sakupi najmanje 240 ESPB i ispuni sve obaveze propisane studijskim programom. Studijskim programom nije predviđen završni rad.

    Školska godina podeljena je na 2 semestra, svaki semestar ima po 15 radnih nedelja, a 1 ESPB iznosi 30 radnih sati studentskog opterećenja.

    Strukturu programa čine moduli koji sadrže obavezne i izborne predmete. U okviru svakog modula određeni su glavni umetnički predmeti karakteristični za usmerenje. Modularna stuktura studijskog programa, kao i fleksibilna pravila studija omogućavaju studentima, prelaske sa drugih usmerenja ili studijskog programa. Prelasci sa drugih studijskih programa/usmerenja, kao i proširivanja studijskog programa određena su jedinstvenim fakultetskim Pravilnikom o režimu studija.

    U studijski program uključena je pedagoška grupa od 3 predmeta sa ukupno 18 ESPB, tako da je studentima omogućeno da i na ovaj način prošire svoja znanja i steknu kompetencije za bavljenje pedagoškim radom u oblasti likovne kulture, obrazovanja i vaspitanja.

    Izborni predmeti zastupljeni sa 14 ESPB, smešteni su kao izborne pozicije na 3. i 4.
    godinu studija i omogućavaju studentima proširivanje znanja prema ličnim sklonostima i donose im nova iskustva koja proizilaze iz zajedničkog rada sa studentima drugih studijskih programa. Izborni predmeti definisani su planom studijskog programa.

    Svi predmeti su dvosemestralni, a svaki predmet ima definisanu strukturu opisanu u specifikaciji predmeta koja obuhvata: predviđen broj ESPB bodova, preduslove za upis, cilj, ishod, teorijski i praktični sadržaj, literaturu, nedeljni broj časova aktivne nastave i ostale časove obaveznog praktičnog rada, metode nastave kao i način kontinuirane ocene znanja. Detaljan opis načina dodele poena i završnog ocenjivanja definisan je Pravilnikom o režimu studija.

    Uslovi za upis na studijski program su: završena četvorogodišnja srednja škola ili završena trogodišnja škola i položen diferencijalni ispit, kao i položen Ispit za proveru sklonosti i sposobnosti, uz odgovarajuće mesto na rang-listi. Već na samom ispitu kandidati se opredeljuju za jedno od dva moguća usmerenja/modula, pa prema ovim usmerenjima i polažu ispit.

    Studijski program Konzervacija i restauracija predstavlja ishodište za obrazovanje konzervatora-restauratora, profilisanog stručnjaka koji posle završenih studija ima znanje, veštinu i razumevanje da može da deluje u cilju zaštite kulturnog nasleđa.

    Savremena konzervacija i restauracija je postala simbioza umetnosti i nauke, proširivši polje svoga delovanja na sve vrste kulturnih dobara: arhitektonsko i spomeničko nasleđe, prirodno okruženje, arheološke lokalitete, muzejske predmete, arhivski i bibliotečki materijal, kinotečku građu i nematerijalnu baštinu. Sve veće uključenje nauke u konzervatorsku praksu je posledica potrebe da se egzaktnim metodama otkriju i otklone uzročnici propadanja umetničkih dela i pronađu pouzdane metode za njihovo saniranje. Zato insistiranje da konzervatori­ restauratori steknu š iroko interdisciplinarno profesionalno obrazovanje jeste preka potreba, kako bi se u ovoj profesiji održao sklad između umetnosti i nauke.

    Svrha studijskog programa je sticanje neophodnih kompetencija i profesionalne kvalifikacije za bavljenje konzervacijom i restauracojim odnosno zaštitom kulturnog nasleđa. Uspešnim završetkom studijskog programa stiče se akademski naziv konzervator i restaurator koji studentima omogućava da u skladu sa izabranim usmerenjem sebi obezbede egzistenciju, nastave školovanje ili dalje profesionalno usavršavanje, primenjujući stečena objedinjena znanja i razumevanje, veštine i kreativne sposobnosti.

     

  • Konzervacija i restauracija slika i umetničkih dela na papiru

    Cilj nastave je školovanje visokoobrazovanih i specijalizovanih stručnjaka iz oblasti konzervacije i restauracije slika i umetničkih dela na papiru. Teorijskim predavanjima i praktičnim vežbama, od druge do četvrte godine studija, primenom savremenih i tradicionalnih metoda, obuhvaćena je osnovna konzervatorsko-restauratorska problematika. Nastavni proces odvija se kroz praktičan rad na originalnim umetničkim delima u ateljeu i na terenu. Ova delatnost iziskuje visoku likovnu i opštu kulturu, kao i kreativnost. Na osnovu stečenih znanja studenti se osposobljavaju za rad u oblasti zaštite kulturnih dobara. 

    Struktura programa (PDF)

     

  • Konzervacija i restauracija skulptura i arheoloških predmeta

    Cilj nastave je školovanje visokoobrazovanih i specijalizovanih stručnjaka iz oblasti konzervacije i restauracije skulptura i arheoloških predmeta. Teorijskim predavanjima i praktičnim vežbama, od druge do četvrte godine studija, primenom savremenih i tradicionalnih metoda, obuhvaćena je osnovna konzervatorsko-restauratorska problematika. Nastavni proces odvija se kroz praktičan rad na originalnim umetničkim delima u ateljeu i na terenu. Ova delatnost iziskuje visoku likovnu i opštu kulturu, kao i kreativnost. Na osnovu stečenih znanja studenti se osposobljavaju za rad u oblasti zaštite kulturnih dobara.

    Struktura programa (PDF)

     

Dizajn

  • Opis studijskog programa

    Studijski program osnovnih akademskih studija Dizajn pripada obrazovno-umetničkom polju Umetnost, oblast Primenjene umetnosti i dizajn.

    Cilj studijskog programa je da studenti steknu relevantna znanja, razviju neophodne lične osobine, ovladaju kreativnim veštinama i tako se pripreme i osposobe za obavljanje odabrane profesije, dalje školovanje i lični profesionalni razvoj, kao i za pedagoški rad u osnovnom i srednjem obrazovanju.

    Akademski i stručni naziv koji se stiče završetkom studija je Diplomirani dizajner, a skraćenica akademskog i stručnog naziva je Dipl. diz. Bliža specifikacija stečenih stručnih kompetencija i dodeljene kvalifikacije je definisana u dodatku diplomi za jedno od četiri moguća usmerenja, odnosno uže umetničke oblasti:

    • Grafički dizajn
    • Industrijski dizajn
    • Dizajn enterijera i nameštaja
    • Tekstil.

    Studije se smatraju završenim kada student sakupi najmanje 240 ESPB i ispuni sve obaveze propisane studijskim programom. Studijskim programom nije predviđen završni rad.

    Školska godina podeljena je na 2 semestra, svaki semestar ima po 15 radnih nedelja, a 1 ESPB iznosi 30 radnih sati studentskog opterećenja.

    Struktura programa obuhvata obavezne i izborne predmete koji u programu figuriraju kao: moduli, obavezni zajednički predmeti i izborni predmeti.

    Svaki od modula zastupljen je ukupno sa 170 ESPB na sve četiri godine studija i njihovim izborom student se opredeljuje za jedno od četiri moguća usmerenja. U okviru svakog modula određeni su glavni umetnički predmeti karakteristični za usmerenje, odnosno užu umetničku oblast. Modularna stuktura i fleksibilna pravila studija omogućavaju studentima, kako promene usmerenja ili studijskog programa, tako i proširivanja studijskog programa izborom dodatnog modula. Prelasci sa drugih studijskih programa ili usmerenja, kao i proširivanja studijskog programa određena su Pravilnikom o režimu studija.

    Obavezni zajednički predmeti zastupljeni sa 58 ESPB obezbeđuju teorijska i praktična umetnička znanja i veštine. U ovu grupaciju predmeta je integrisana i pedagoška grupa od 3 predmeta sa ukupno 18 ESPB, tako da je studentima omogućeno da i na ovaj način prošire svoja znanja i steknu kompetencije za bavljenje pedagoškim radom u oblasti likovne kulture, obrazovanja i vaspitanja.

    Izborni predmeti zastupljeni sa 12 ESPB, smešteni su kao tri izborne pozicije na 3. i 4. godinu studija i omogućavaju studentima proširivanje znanja prema ličnim sklonostima i donose im nova iskustva koja proizilaze iz zajedničkog rada sa studentima drugih studijskih programa ili modula. Izborni predmeti definisani su planom studijskog programa.

    Svi predmeti su dvosemestralni, a svaki predmet ima definisanu strukturu opisanu u specifikaciji predmeta koja obuhvata: predviđen broj ESPB bodova, preduslove za upis, cilj, ishod, teorijski i praktični sadržaj, literaturu, nedeljni broj časova aktivne nastave i ostale časove obaveznog praktičnog rada, metode nastave kao i način kontinuirane ocene znanja. Detaljan opis načina dodele poena i završnog ocenjivanja definisan je Pravilnikom o režimu studija.

    Uslovi za upis na studijski program su: završena četvorogodišnja srednja škola ili završena trogodišnja škola i položen diferencijalni ispit, kao i položen Ispit za proveru sklonosti i sposobnosti, uz odgovarajuće mesto na rang-listi. Već na samom isptu kandidati se opredeljuju za jedno od četiri moguća usmerenja – modula, pa prema ovim usmerenjima i polažu ispit.

    Dizajn je kreativna delatnost čiji je cilj da postizanje raznovrsnih kvaliteta predmeta, procesa, usluga i njihovih sistema. Kao središnji činilac inovativne humanizacije tehnologije i kao pridodata vrednost proizvoda i objekata, sistema ili usluga, zauzima bitnu ulogu u mnogim razvojnim procesima društva i predstavlja posebnu vrednost u savremenoj kulturnoj i ekonomskoj razmeni.

    Program je formulisan je prema dugogodišnjoj tradiciji umetničkog obrazovanja na Fakultetu primenjenih umetnosti, savremenoj teoriji i praksi dizajna. Svrha programa je formiranje savremene, kreativne, likovno i tehnički obrazovane, odgovorne, profesionalno specijalizovane i poslovne ličnosti – projektanta, koji je kompetentan i kvalifikovan za stvaralački i umetnički rad u oblasti dizajna. Uspešnim završetkom studijskog programa stiče se akademski naziv dizajner koji studentima omogućava da u skladu sa izabranim usmerenjem sebi obezbede egzistenciju, nastave školovanje ili dalje profesionalno usavršavanje, primenjujući stečena znanja i razumevanje, veštine i kreativne sposobnosti.

  • Grafički dizajn

    Cilj nastave je informisanje i sticanje profesionalnih sposobnosti za bavljenje grafičkim dizajnom. Posle prve dve godine studija u kojima stiče osnove likovno-grafičke kulture kroz predmete Crtanje, Slikanje, osnove Grafike, Pisma i Fotografije, Anatomsko crtanje, Projektovanje oblika, Istoriju i teoriju umetnosti, student u trećoj godini, pored predmeta Akt, pohađa predmete uže struke: Grafičke komunikacije, Plakat, Prostornu grafiku, Tipografiju, Pismo, kroz koje, uz teorijske predmete, razvija znanja i veštine pomoću kojih se osposobljava za svoje profesionalno opredeljenje. U završnoj godini se usmerava na projekte u okviru stručnih predmeta: Grafičkih komunikacija, Plakata i Prostorne grafike. Nastava je individualna i obavlja se u prostorijama Ateljea za grafički dizajn koje su opremljeme Mekintoš i RS računarima i drugom opremom predviđenom za nastavu.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Industrijski dizajn

    Program modula Industrijski dizajn omogućava obrazovanje projektanata – industrijskih dizajnera, za veoma široku oblast industrijske proizvodnje: od proizvoda široke potrošnje, preko alata, aparata i instrumenata različitih namena, do investicione opreme i transportnih sredstava. Program obuhvata izučavanje neophodnih znanja i veština kako bi se što potpunije razvile prirodne sposobnosti studenata za percepciju i ekspresiju u vizuelnim medijima i podržale njihove sklonosti u kreiranju savremenog, industrijski realizovanog artificijelnog sveta. Osnovni ciljevi nastavnog programa sastoje se u obrazovanju kreativne, profesionalne i društveno odgovorne ličnosti, likovno i tehnički obrazovane, sposobne za timski rad i rešavanje praktičnih problema.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Dizajn enterijera i nameštaja

    Program modula Dizajn enterijera i nameštaja osposobljava studente za samostalno istraživanje i funkcionalno i estetsko projektovanje unutrašnjih arhitektonskih sklopova različitih namena uz naglašenu orijentaciju ka likovnoj fenomenologiji prostora, kroz arhitektonski postupak i jezik, optimalno usaglašen sa tehničko funkcionalnim arhitektonskim zakonitostima; projektovanje unikatnog, pokretnog i ugrađenog nameštaja svih namena i kategorija kao i nameštaja serijske, industrijske proizvodnje; projektovanje enterijera i nameštaja karakterističnih za različite istorijske stilove, kao i projektovanje ambijentalnih, prostornih, eksterijernih sklopova u oblasti dizajna urbanih prostora.

    Struktura programa (PDF)

     

  • Tekstil

    Program modula Dizajn tekstila omogućava da studenti stiču posebna znanja, veštine iskustva u oblikovanju štampanog i tkanog tekstila svih namena i tapiserije. Osnovni cilj, osposobljavanje studenata za kreativan rad u oblasti dizajna tekstila temelji se na stimulisanju individualnih istraživanja u procesu rada, od idejnih skica do realizacije u okviru konkretnih zadataka. Bogata tradicija i savremena dostignuća u oblasti umetnosti tekstila, nove tehnologije proizvodnje, tržišta i savremena kretanja u umetnosti čine osnovne odrednice u njihovom obrazovanju. Nastava se odvija sinhronizovano u projektantskim salama i radionicama tako da studenti mogu da upoznaju i savladaju sve tehničko-tehnološke elemente slikanog, štampanog i tkanog tekstila i tapiserije, kao i da istražuju njihove izražajne mogućnosti i njihovo impliciranje u idejne projekte. Kroz teorijsku i praktičnu nastavu studenti razvijaju smisao za samostalnu primenu likovno-estetskih vrednosti, kao i tehničkih i tehnoloških elemenata neophodnih za oblikovanje unikatnog i industrijskog tekstila i tapiserije.

    Struktura programa (PDF)

     

back to top