BozidarDzmerkovic

Božidar DŽmerković

Nastavnik

01

02 Portret Vjekoslava Afrića, rektora Umetničke akademije od 1963. do 1965.

03 Portret Radoša Novakovića, rektora Univerziteta umetnosti od 1977. do 1979. godine

Cveće, akvatinta

04 Cveće, akvatinta

05 Kolaž, 2013.

06 Kolaž, 2013.

07 Kolaž, 2013.

08 Kolaž, 2013.

09 Kolaž, 2013.

10 Kolaž, 2013.

11 Kolaž, 2013.

12 Kolaž, 2013.

14

15

16

17 Starudije, ulje na platnu, 2003.

13

Uža umetnička oblast

Primenjena grafika

Predmeti koje nastavnik držao:

Odsek Primenjena grafika, atelje Grafika i knjiga, predmet Grafika.

Prethodno školovanje

Na Fakultetu primenjenih umetnosti od 1964. do 1996. godine.

Rad na Fakultetu

Redovni profesor

Prodekan od 1981. do 1983. Šef katedre.

Rođen 1930. u Moglicu, Makedonija. Diplomirao na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu, sa poslediplomskim studijama, u klasi prof. Marka Čelebonovića.

Oblasti interesovanja: grafika, slikarstvo.

Samostalne izložbe

Grafika:

  • Beograd, 1965;
  • Zrenjanin, 1966;
  • Kruševac, 1968.

Slike:

  • Kruševac, 1971;
  • Skoplje,1972;
  • Beograd, 1972.
  • Beograd, 1994.
  • Kruševac, 1995.
  • Vrnjačka banja, 2005.
  • Umetnički paviljon »Cvijeta Zuzorić«, Beograd, 2016.

Kolaži:

  • Grafički kolektiv, Beograd, 2013.

Značajne grupne izložbe

  • Redovne izložbe ULUS i Grafičkog kolektiva;
  • I–XX Oktobarski salon;
  • Izložba jugoslovenske grafike, Zagreb, 1958;
  • Moderna srpska grafika, Novi Sad, 1960;
  • II–V zagrebačka izložba jugoslovenske grafike;
  • Grafika Jugoslavije, Palić, 1964;
  • Dom JNA, Beograd, 1965;
  • Grafika beogradskog kruga, Ljubljana, 1965;
  • Jugoslovenska grafika XX veka, Muzej savremene umetnosti, Beograd;
  • III trijenale likovnih umetnosti Jugoslavije, Beograd, 1967;
  • Memorijal Nadežde Petrović, Čačak, 1972;
  • Salon u Herceg Novom, 1977.

Izložbe jugoslovenske grafike u Čehoslovačkoj, Mađarskoj, Kubi, Argentini, Australiji, Švajcarskoj, Nemačkoj, Indiji, Italiji, Francuskoj i Americi.

Najvažnije nagrade

  • Nagrada Umetničke kolonije Ečka, 1965;
  • Nagrada Oktobarskog salona, 1966;
  • Zlatno pero Beograda, 1967;
  • Zlatna igla ULUS, 1968;
  • Nagrada ULUS (za grafiku);
  • Muzej savremene umetnosti na III trijenalu, 1967;
  • Dve nagrade za plakat, 1968/69;
  • Plaketa grada Beograda zaslužnim umetnicima, 1969;
  • Povelja ULUS zaslužnim članovima, 1975;
  • Povelja Grafičkog kolektiva, 1980;
  • Nagrada ULUS za životni doprinos za razvoj grafike u Srbiji, 1992;
  • Nagrada za životno delo na Bijenalu grafike, Beograd, 1996.

Član Grafičkog kolektiva od 1955. i ULUS od 1956.

…………………………………………………….

Božidar DŽmerković je prisutan na likovnoj sceni gotovo šest decenija, a poetika njegovog stvaralaštva, u grafici i slikarstvu, vezuje se za figuraciju rešavanu prevashodno u funkciji plastičkih fenomena. U tako bogatom umetničkom iskustvu autor nastavlja kontinuirano da upošljava svoje kreativne impulse tragajući za harmonijom i lepotom vizuelnog u kompoziciji. Kolaž se u DŽmerkovićevim stvaralačkim seansama pozicionirao kao deo slikarskog promišljanja i igre spontanog izbora, neočekivanog slučaja, prepoznavanja osobenog i uklapanja raznobojnog materijala iz štampanih medija u vlastiti likovni prosede. Pa ipak, zahvaljujući jednoj od iluzija uma, stiče se utisak da smo svesni svega što primetimo i svega što učinimo. Ova iluzija opstaje uprkos činjenici (poznatoj naučnicima) da smo svesni tek delića svojih percepcija i postupaka.

Estetika kolaža je više od veštine kombinovanja; kolaž je i afirmacija informacija koju je um sintetizovao iz ukupnog zbira vizuelno zavodljivih novinskih fotografija. Ako pođemo od premise da jedan mali odeljak u našem životu/radu može da ispunjava deo i/ili čitav mentalni ormar, moguće je da upravo kolaž danas zauzima takav prostor u slikarevom Ormaru. Kolaž je u ovom slučaju i vizuelno pročišćenje i kristalizacija likovnog jezika između dva slikarska akta.
Starovremska predanost sa kojom se DŽmerković posvetio ovom kreativnom mediju aktuelnom već sto godina, od dadaista do danas, asocira i na uzorne stvaralačke ideale – Marka Čelebonovića, DŽmerkovićevog profesora i/ili Ivana Tabakovića, Majstora kolaža i intelektualnog autoriteta sa kojim je radio na Akademiji.

»Slikarstvo me je odvelo u grafiku«, rekao je u jednom razgovoru DŽmerković. Očito, čitavo njegovo stvaralaštvo može se percipirati i kao produbljivanje likovnog izražavanja kroz različite umetničke oblasti. Na tom putu od litografije, akvatinte i linogravure, preko crtanja i slikanja do kolaža, u potrebi za definisanim autorskim stavom načinio je značajan luk u velikoj gradaciji problemskih srodnosti u svetlosnim, materijskim, kolorističkim i prostornim vrednostima rada.

Mrtva priroda je dominantan tematski okvir novih kolaža. Referirajući sopstvenu ideju da je oblik noseći stub u arhitekturi slike, DŽmerković sa merom morandijevske paradigmatične osetljivosti varira kompoziciono jednostavna i prijemčiva rešenja.

Ako su Morandijeve mrtve prirode bazirane na tradiciji slikarstva 14. veka, DŽmerkovićevi kolaži, kao i čitavo njegovo stvaralaštvo, utemeljeni su na kulturi Moderne. Asocirajući na uobičajni aranžman porodičnog ambijenta – vaze, voće, cveće, kutije, ptice – on cepanjem i sečenjem krhkog papira stvara plemenite materijalne vrednosti, a bogatom svetlosnom gradacijom temperira zračenje kompozicije. Svetlost i prostor su kategorije autorove gotovo opsesivne, posvećenosti.

»Sklopu moje ličnosti odgovaraju prigušeni tonski odnosi – denfovani zvuci koji pojačavaju imaginaciju i tajanstvenost koju želim da postignem«, zapisao je. Zar se još jednom ne potvrđuje da je veći deo onoga što registrujemo i kako na to reagujemo iz jednog u drugi trenutak zapravo kontrolisano u nevidljivim delovima našeg saznajnog bića koje barata ogromnim obiljem životnih/kreativnih detalja?…

Ambijent pun stvaralačkog naboja i emocija, kao i razmena energije koji su ga pratili u radu sa studentima danas je ustupio mesto DŽmerkovićevom radu u osami i tišini, između četiri zida ateljea u selu, noću. Moć noćnog stvaranja oslobađa energetski potencijal i akumulirane tajne nivelišući egzistencijalni grč u koncetrovan sadržaj rada.

Fizičar bi rekao: kad čovek sve shvati onda nema mesta za boga u svemiru. Ako religija mora naš strah i usamljenost da zaštiti, onda umetnost mora da ubedi ljude da im je potrebna, da im je potrebno nešto čistije i autentičnije od onoga što dobijaju na drugi način, od svih drugih poslova. Božidar DŽmerković je ovu mantru o umetničkom vjeruju nastavio da ponavlja u znaku svog senzibiliteta. Jer, »sumnja u postignuto za mene je večiti stimulans«, jedno je od njegovih stvaralačkih načela.

Ljiljana Ćinkul

(iz kataloga izložbe kolaža u Grafičkom kolektivu u Beogradu, 2013. godine)

back to top