DusanJankovic

Dušan Janković

Nastavnik

01 Autoportret, 1926.

02 Autoportret

03 Plakat za manifestaciju »1002. noć«

04 Nacrt za plakat

05 Nacrt za odeću

06 Nacrt za tepih

07 Nacrt za nameštaj

08 Ekslibris

09 Oprema knjige

10 Oprema knjige

11 Ilustracije za knjigu

12 Oprema knjige

13 Oprema knjige

14 Oprema knjige

15 Ilustracije za knjigu

16 Oprema kataloga

17 Oprema kataloga

18 Nacrti za pisma

19 Nacrti za inicijale

20 Nacrti za inicijale

21 Inicijal

22 Inicijal

23 Inicijal

24 Drvorez

25 Pariz

26 Pariz

27 Pariz

28

Predavač
(1894-1950)

Predmeti: Primenjena grafika i Dekorativno pismo

Na Akademiji primenjenih umetnosti od 1948. do 1950. godine.

Rođen je 1894. godine u Nišu. Zbog izbijanja rata prekida studije arhitekture, i priključivši se 1915. godine srpskoj vojsci, prelazi Albaniju i dospeva u Francusku. U Parizu upisuje privatnu školu za arhitekturu Arkej (Arcueil, 1917-1918), i potom kao državni pitomac studira na slikarskom odseku Nacionalne škole dekorativnih umetnosti (École Nationale Supérieure des arts Décoratifs) od 1918-1921.

Osim crtežom i grafikom, Dušan Janković se bavio grafičkim oblikovanjem različitih vrsta publikacija, među kojima se izdvaja oprema i ilustracija knjiga, oblikovao je plakate, projektovao je enterijere i nameštaj, kreirao odevne predmete, scenske kostime i nacrte za tkanine, izrađivao nacrte za porcelan i keramiku.

Na Međunarodnoj izložbi modernih dekorativnih i industrijskih umetnosti održanoj 1925. u Parizu, izlagao je i u našoj i u francuskoj selekciji, i bio potpredsednik međunarodnog žirija za oblast keramike.

Po povratku u Beograd 1935. godine, uglavnom se posvetio primenjenoj grafici i povremeno se bavio grafikom. Bio je umetnički instruktor Državne štamparije, tehnički direktor izdavačkog preduzeća „Novo pokoljenje“, umetnički urednik časopisa „Jugoslavija“.

Godine 1948. postaje predavač primenjene grafike i dekorativnog pisma na Akademiji primenjenih umetnosti u Beogradu.

Osim u zemlji, njegove grafike su bile zastupljene na grupnim izložbama u Poljskoj, Americi, Danskoj, Češkoj. Umro je 1950. godine u Beogradu. Odlikovan je Ordenom Svetog Save V reda.

Dušan Janković je bio je izuzetno svestran autor, autentični protagonista vremena u kome je živeo, obrazovan i dinamičan, čije se stvaralaštvo ispoljavalo u raznovrsnim aspektima umetničkog delovanja. Sve do izložbe organizovane u Beogradu 1965. godine, njegov rad je kod nas bio manje poznat, s obzirom da je znatan deo života proveo van zemlje, u Francuskoj, i da je umro veoma rano, 1950, sa svega 56 godina. Poslednja izložba ovog umetnika održana je pre skoro trideset godina.

Dušan Janković u Francuskoj deluje kao slobodan umetnik, bavi se grafikom i crtežom, u prvim godinama svog umetničkog stvaralaštva i slikarstvom, kao i različitim disciplinama primenjene umetnosti. U Parizu dobija angažmane od velikih izdavača, Flamariona (Flammarion, Larusa (Larousse), Mond Moderna (Monde Monderne). Postaje saradnik čuvene manufaktureza izradu porcelana i umetničke keramike u Sevru (Manufacture nationale de porcelaine de Sèvres) i fabrike porcelana „Bloš i sinovi“ (Bloch et Fils). Između ostalog, projektuje vilu u Sen Kluu kraj Pariza, kao i celokupnu unutrašnju dekoraciju i nameštaj. Prema Jankovićevom nacrtu realizovan je enterijer jedne sale Mulen Ruža. Paralelno sa ovom produkcijom, nastaju crteži i grafički listovi u tehnici drvoreza, bakropisa i litografije, u kojima preovlađuju predstave grada i predstave prirode.

…………………………………………………….

Grafičkom umetnošću u Beogradu između dva rata bavili su se mnogi naši poznati likovni umetnici […] No, prvi među prvima svakako je Dušan Janković. Za ovakvu, na prvi pogled, presmelu konstataciju ima više razloga. Janković je jedan od tada retkih visoko obrazovanih umetnika, pa prema tome i profesionalno kompetentnih umetnika. On je u svojoj bogatoj umetničkoj praksi podjednako uspešno radio u svim disciplinama primenjene grafike, dosežući do najviših rezultata. I najzad, pre i bolje od svih svojih savremenika bio je upućen u kontemplativnu i magijsku moć grafičkih znakova […] Sa finim osećajem za meru unosio je elemente iz nacionalne graficke i kaligrafske baštine. Na taj način u zbrci vladajućih stilova – francuski klasicizam, secesija, bauhausovski konstruktivizam, ekspresionizam, neoklasicizam – on gradi sopstveni autentični izraz, prepoznatljiv u beogradskoj primenjenoj grafici.

Slobodno se može reći da je u svoje vreme bio kod nas jedini koji je istinski poznavao slovo. Poznavao je podjednako dobro njegovu morfologiju u kaligrafskim i tipografskim oblicima. Vrstan znalac i još bolji majstor u izvođenju veoma različitih po poreklu ćiriličnih, latiničnih i gotskih pisama, on uzorno utiče na razvoj i interesovanje za ovu vrstu grafičkog izražavanja. Slova su mu, kada to hoće, besprekorna u stilu, ali vrlo često to su slobodno oblikovane forme netradicionalnog oblika u pogledu stila sa znalačkim implikacijama istorijskih stilova. To su nove izmišljene forme koje često nemaju logiku klasičnih obrazaca – ne proističu iz logike instrumenata za pisanje. Sva njegova pisma imaju dekorativnu snagu, perfektnu izvođačku čistotu i eleganciju i ostaju kao trajna vrednost naše kaligrafske i tipografske baštine.

Stjepan Fileki

back to top